Hyvän unen puitteet kuntoon

Nukkuminen on niitä samoja itsestäänselvyyksiä, joille ei uhraa ajatustaan, ennen kuin niissä ilmenee häiriöitä tai suoranaisia ongelmia. Lepo ja uni ovat ajallisesti valtava osa elämäämme, karkeasti kolmanneksen olemassa olostamme nukumme tai odottelemme unen tulevan. Kun unen odottelun osuus lepoajasta alkaa kasvaa nukkumisen kustannuksella, jossain kohdassa se alkaa näkyä ja tuntua sillä jaksolla, kun meidän pitäisi olla teräviä, toimeliaita, jaksavia, aikaansaavia ja täysillä läsnä.


Väitän, että vakavien, pitkittyneiden uniongelmien syyt löytyvät pään sisältä, ellei kyseessä ole kivut tai sairaus tai joku vastaava häiritsevä tekijä. Joku asia, jota emme välttämättä itse osaa tunnistaa ja nimetä, estää meitä antautumasta unelle. Tuon häirikön esille kaivaminen voi olla pitkän polun päässä, mutta uskon sen olevan löydettävissä.


Mutta polulla on myös alkupää ja siinä ovat ne helpot rastit; nukkumisen ulkoiset olosuhteet. Nämä vielä jakaisin kahteen osaan; vuoteeseen ja muihin ulkoisiin tekijöihin. Jos huonon nukkumisen tai nukkumattomuuden syy on pään syövereissä, miksi pohtia vuodetta? No siksi, että mieli ja keho ovat erottamaton parivaljakko, ne kipuilevat
toinen toisensa huonoa oloa samoin kuin iloitsevat, kun toisella menee hyvin.


Mennäänpä nyt sinne sänkyyn. Jos pyörit sängyssä iltaisin etsimässä hyvää asentoa, jos rutistelet ja kääntelet tyynyä yhä uudelleen ja uudelleen, jos heräät aamulla selkä jäykkänä, jos niskat ovat nukkumisen jäljiltä aivan jumissa, kannattaa pysähtyä miettimään. Jokaisen pitäisi tutustua itseensä ja oppia tunnistamaan tuntemuksiaan, vaikka se vie aikaa, tuntuu työläältä ja voi joskus pelottaakin. Me mielellämme ulkoistamme hankalaksi koetut ja vaivaa vaativat asiat. Mutta koska me olemme kaikki yksilöitä, vain me itse voimme lopulta tietää, mikä tuntuu hyvältä.


Jos otamme sängyn ja patjan annettuina olosuhteina, silloin tyyny on se pienin ja edullisin muuttuja, joka voi lopulta olla merkittävä tekijä levollisen nukkuma-asennon luomiseksi. Tyynyllä on ominaisuuksia, joiden pitää olla oikeassa suhteessa nukkujan rakenteeseen, tapaan nukkua ja patjan jäykkyyteen. Tätä taustaa vasten ajateltuna tarjolla pitäisi olla tuhansia tai kymmeniä tuhansia tyynyjä, jotta jokainen voisi löytää mahdollisimman optimaalisen päänalusen itselleen. Tämä johtaisi melkoisiin tuotanto-, jakelu- ja valintaongelmiin. Siksi itse muokattava tyyny on näppärä ratkaisu, itsensä kuuntelemisella ja pienellä vaivannäöllä saa yksilöllisen, oikealla tavalla tukevan tyynyn.


Puhtaus on puoli ruokaa, mutta on se tärkeä tekijä myös vuodevaatteiden kohdalla. Uskoisin, että lakanoiden ja tyynyliinojen pesu on melko hyvin rutinoitunutta puuhaa kodeissa, mutta tyynyjen ja peittojen kohdalla asianlainta ei olekaan enää yhtä hyvällä tolalla. Sitäpaitsi markkinoilla on paljon tyynyjä, jotka eivät edes ole pestäviä. Tämä tuntuu aika vastenmieliseltä ajatellen, millainen likakuormitus tyynyyn kohdistuu: klassiset hikeä, verta ja kyyneleitä, lisäksi hilsettä, rasvaa, kuolaa ja räkää. Toki tyynyillä saattaa olla pestävät tyynynsuojukset, osa tästä ryönästä varmaankin pysähtyy niihin. Muistan jo lapsuudestani isäni sanonnan: vesi on pesemistä varten. Tähän uskon edelleen (tosin käytän vettä myös juomiseen, mitä hän vältteli). Tyyny olisi syytä pestä muutaman kerran vuodessa, tuulettaa usein ja vaihtaa tyyny uuteen riittävän usein.


Me näemme paljon vaivaa ollaksemme reippaita, tehokkaita ja hyvinvoivan oloisia valveilla ollessamme, mutta tärkeä tukijalka tässä onnistumiselle on riittävä ja rentouttava, akkuja lataava uni. Yritetään pitää nukkumisesta huolta ja pyrkiä askel askeleelta parempaan uneen.


Jätä kommentti

Huomio, että kommentit tarkastetaan ennen julkaisemista